Znajdujesz się w wersji demo serwisu Furgonetka.pl

Znajdujesz się w wersji demo serwisu Furgonetka.pl

How can we help you?

Search by category

Dlaczego kurier doliczył dopłatę?

Usługi kurierskie przydają się nam w życiu coraz częściej. Zakupy w sklepach stacjonarnych, sprzedaż nieużywanych rzeczy na portalach ogłoszeniowych, wysyłka prezentów – wiele jest sytuacji, kiedy potrzebujemy przetransportować konkretny towar nawet na odległość kilkuset kilometrów. Brak możliwości osobistego dostarczenia takiej rzeczy nie jest już wcale problemem, bo zawsze można wysłać paczkę kurierską. Czasami jednak taka paczka wiąże się z dodatkowymi opłatami.

 

Sytuacje, w których przesyłka może wymagać dopłaty

 

Dopłata za przesyłkę często pojawia się w sytuacji, kiedy parametry przesyłki zadeklarowane podczas składania zamówienia nie są zgodne ze stanem faktycznym. Zwykle dotyczy to przekroczenia wymiarów lub wagi, jednak przewoźnik może naliczyć dodatkową opłatę za tzw. "element niestandardowy. Cenniki oraz różnego rodzaju tabele opłat obowiązują wyłącznie w sytuacji, kiedy dana przesyłka jest uznawana za standardową, czyli mieści się w przedziale wagowym i gabarytowym przyporządkowanym do danej ceny. Co istotne, cenniki określają cenę podstawową, bez uwzględniania ewentualnych usług dodatkowych, które mogą być dodatkowo płatne.

 

Dopłata u kuriera zdarza się najczęściej w przypadku przesyłek niestandardowych. Przesyłki niestandardowe są przesyłkami, które z konkretnych względów wymagają specjalnego traktowania:

  • mają wymiary przekraczające limity określone przez daną firmę kurierską;
  • cechują się nieregularnym kształtem (np. trójkątnym lub okrągłym);
  • mają wyłącznie opakowanie z folii, która  nie pozwala na automatyczne sortowanie przesyłki;
  • zawierają kruchą lub płynną zawartość;
  • ich zawartość stwarza zagrożenie w przewozie (np. grozi uszkodzeniem innych paczek);
  • mają wagę większą niż 30 kg (niektórzy kurierzy pozwalają na wysłanie standardowych paczek o wadze 31-32 kg).

Wszystkie te cechy powodują, że taka paczka nie może być automatycznie sortowana. Trzeba ją sortować ręcznie, a to podnosi koszty obsługi. Również magazynierzy i kurierzy muszą poświęcić takiej paczce więcej uwagi, a większa uwaga oznacza wyższe koszty i pojawia się dopłata za paczkę niestandardową. W przypadku błędnego wyliczenia wagi i wymiarów przesyłki, firma kurierska może doliczyć dopłatę po zakończeniu realizacji zlecenia. Kwota jest bezpośrednio doliczana przez przewoźników, serwis Furgonetka otrzymuje jedynie informację o należności i przekazuje ją klientowi.

 

W większości firm kryteria klasyfikacji paczek jako niestandardowe są dość podobne, jeśli chodzi o wymiary i wagę, ale występują tutaj niewielkie różnice. Jeśli chodzi o długość, za niestandardową przesyłkę poszczególne firmy uznają paczki o długości przekraczającej np. w:

  • DHL – 140 cm
  • DPD – 175 cm
  • Pocztex, FedEx  – 150 cm

Oczywiście również przesyłki niestandardowe mają limity i jeśli Twoja przesyłka będzie dłuższa niż maksymalna długość tolerowanej przez daną firmę przesyłki niestandardowej, to kurier może odmówić przyjęcia takiej paczki.

 

W związku z tym, że w firmach kurierskich obowiązują ograniczenia gabarytowe, firmy te proponują dodatkowe rozwiązania.

 

Dlaczego firmy kurierskie stosują ograniczenia gabarytowe?

 

Limity wagowe i limity dla wymiarów przesyłek nie są kwestią przypadku bądź też „widzimisię” firm kurierskich. Wynikają z kilku ważnych powodów, między innymi z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa transportu i chodzi tutaj o bezpieczeństwo kuriera oraz innych uczestników ruchu drogowego, ale też o bezpieczeństwo innych przesyłek, które podróżują wspólnie w przestrzeni ładunkowej.

Każdy samochód transportujący przesyłki kurierskie może być obciążony wyłącznie do konkretnej wagi (DMC). Dodatkowo im mocniej obciążony jest samochód, tym więcej spala paliwa, a więc wzrastają koszty jego eksploatacji, a tym samym koszty całego biznesu. Ważne jest także rozmieszczenie paczek – np. jedna nie może uszkadzać drugiej, a cięższe nie mogą leżeć na lżejszych. Kolejną kwestią jest też wspomniane wcześniej automatyczne sortowanie. Zastosowanie sortowników obsługujących paczki standardowe jest tańsze niż zatrudnienie personelu, który ręcznie sortuje paczki niestandardowe.

 

Jak wysyłać paczki, by unikać dopłat?

 

Pamiętaj, że dopłata do przesyłki kurierskiej występuje zwykle wtedy, kiedy ta przesyłka nie spełnia standardowych norm określonych przez danego kuriera, bo jest np. za długa, ale można znaleźć na to sposób. Część przedmiotów da się rozkręcić i tym samym zmniejszyć rozmiary paczki, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo wysyłanych elementów. Niestety w przypadku dużej wagi niewiele da się zrobić, a jedyne, co może ograniczyć koszty, to porównanie oferty różnych firm kurierskich i wybranie tej najtańszej.

Zamówienie kuriera przez internet za pośrednictwem serwisu Furgonetka.pl pozwala łatwo porównać koszty dostaw w różnych firmach kurierskich. W takiej sytuacji na Nadawcy paczki spoczywa też obowiązek jej zmierzenia i zważenia. Jeśli między deklarowanymi, a faktycznymi wymiarami czy wagą pojawią się rozbieżności, będzie trzeba do takiej przesyłki dopłacić. Przed skorzystaniem z oferty danej firmy kurierskiej warto sprawdzić regulamin, jaki w niej obowiązuje i limity dla konkretnych przesyłek, a wtedy opłaty nie będą zaskoczeniem.
Czasami też rozdzielenie przesyłki na dwie paczki będzie tańsze niż skorzystanie z opcji przesyłki niestandardowej, co również trzeba wziąć pod uwagę. Dopłata za przesyłkę niestandardową może mieć różną wysokość – zwykle jest to od kilku do kilkudziesięciu złotych, ale w niektórych przypadkach będzie to ponad 100 zł, więc rozdzielenie paczki wyjdzie dużo taniej.

Jeśli chcesz ograniczyć koszty związane z wysyłką kurierska, najlepiej będzie porównać usługi kurierskie na stronie Furgonetka.pl i w opcji wysyłki w razie potrzeby od razu zaznaczyć, że chodzi o paczkę niestandardową, dlatego że nie podanie takiej informacji wcale nie spowoduje, że będzie można uniknąć dodatkowych kosztów.

 
Was this article helpful?
Thank you for the feedback.

0 / 280

Thank you for the feedback.
Thank you for the suggestion.

Contact us

Our Customer Service Department works from Monday to Friday 8:00 - 16:00.

Write us

What do you want to ask about?

You can check the shipping price yourself in the Pricelist. If you have additional questions, please provide the exact weight and dimensions (length, width, height) of the parcel and postal code of the sender and recipient.
If you plan to send more packages, ask for an offer. A message with this topic will go to the sales department.

Add next attachment (optional)
Select files from disk. You can upload 10 files up to 5 MB each. Allowed file extensions: jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip, rar

If your case concerns specific shipments, please provide their numbers. You can skip the field in case of general questions.

Could not attach files:

You can upload 10 files up to 5 MB each. Allowed file extensions: jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip, rar

Drop files to attach them.

You can upload up to 10 files in jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip or rar format with a maximum size of 5 MB each.

Meet our Customer Service team

Monika
Michał
Anna
Ewelina
Monika
Marzena
Oskar
Sylwia
Mateusz
Aleksandra
Aneta
Magdalena
Robert
Małgorzata
Daria
Joanna
Marcin
Kamila
Ewelina
Dominika
Dawid
Marta
Ireneusz
Rafał
Agnieszka
Paulina
Paulina
Sylwia
Paulina
Karolina
Paulina
Krzysiek
Karolina
Natalia
Magdalena
Kamil
Artur

Furgonetka uses cookies files. By using the website you agree to their storage. I accept