Szukanie wg kategorii
Paczki, palety – podział przesyłek
Usługi kurierskie możemy podzielić zasadniczo na dwa rodzaje – usługi paczkowe oraz paletowe. Każdy z tych rodzajów usług realizowany jest na odrębnych zasadach i przyjmuje się dla niego inne normy wagowe.
-
Usługi paczkowe / ekspresowe – większość firm kurierskich umożliwia wysyłkę paczek standardowych i ekspresowych o wadze do 30 kg lub do 31,5 kg. W ten sposób można wysyłać zarówno standardowe, jak i ekspresowe przesyłki kurierskie. Niektóre firmy kurierskie (UPS) przyjmują do transportu przesyłki jako paczki do wagi nawet 70 kg.
-
Usługi paletowe – te przesyłki, ze względu na swoją wagę nie mieszczą się w definicji przesyłek paczkowych, więc przyjętym sposobem ich transportu są przesyłki paletowe. Pojedyncza paleta może mieć ciężar nawet do 1000 kg, ale w przypadku takich przesyłek dokładne cenniki oraz definicje usługi są zależne od firmy kurierskiej. W zależności od firmy, na paletach umieszcza się paczki cięższe niż 30, 50, 70 kg lub 100 kg.
Standardowa paleta, czyli paleta euro (EPAL) jest drewnianą paletą o wymiarach 120 x 80 cm oraz wysokości do 180 cm. Przy wysyłkach paletowych wysokość przesyłki jest określana razem z paletą, a dodatkowo obowiązuje zasada, że zawartość paczki nie może przekraczać obrysu palety.
Oczywiście waga i cena to nie jedyne elementy, jakie różnią usługi paczkowe od usług paletowych.
1. Nadanie oraz dostawa
Usługi paczkowe najczęściej są obsługiwane w systemie „door-to-door”, czyli od drzwi do drzwi. Kurier odbiera i dostarcza takie przesyłki pod wskazane adresy. Dostarczenie od drzwi do drzwi trzeba rozumieć dosłownie, czyli kurier ma obowiązek przekazać nam paczkę w drzwiach, ale nie jest jego obowiązkiem wniesienie jej np. do konkretnego pomieszczenia.
W naszym serwisie, przesyłki paletowe są obsługiwane w systemie rampa-rampa, co oznacza, że firma kurierska dowozi je pod adres dostawy. Standardowo odbiorca powinien zorganizować pomoc w rozładunku palety z samochodu kuriera. Ta sama zasada dotyczy nadania przesyłki. Załadunek palety na samochód również jest obowiązkiem nadawcy. Jeśli którakolwiek ze stron transportu wymaga podjazdu samochodu z windą, istnieje możliwość zamówienia takiej usługi po utworzeniu zamówienia. Wpływ na możliwość jej realizacji ma lokalizacja adresu nadawcy lub odbiorcy, a ewentualny koszt zależy od firmy kurierskiej.
2. Termin doręczenia
Przesyłki paczkowe mogą być obsługiwane w standardzie Next Day, czyli pierwszą próbę doręczenia kurier podejmie w następnym dniu roboczym po dniu nadania. Taki termin zapewnia UPS Express Saver i DPD doręczenie do 9.30 i 12.00. W pozostałych przypadkach, pierwsza próba doręczenia może zostać podjęta w 2 dniu roboczym po nadaniu.
Przesyłki paletowe są dostarczane w następnym dniu roboczym z reguły tylko w miastach oraz większych miejscowościach, gdzie firmy kurierskie mają swoje oddziały, natomiast w innych regionach termin doręczenia ustalany jest do dwóch dni roboczych od dnia nadania.
3. Dostępność usług terminowych
Przy usługach paczkowych dostępne są dodatkowe usługi terminowego doręczenia do wybranej godziny, np. do 9.30 lub do 12.00, natomiast dla usług paletowych nie można wykupić dodatkowej usługi terminowego doręczenia.
Warto wiedzieć jeszcze, że w przypadku usług paletowych zasady przesyłek awizowanych, a także zwrotów i odmów przyjęcia są bardziej restrykcyjne, niż ma to miejsce w przypadku usług paczkowych.
Jeśli chcesz sprawdzić dokładne informacje dotyczące usług paczkowych i paletowych w konkretnych firmach kurierskich, wejdź na stronę cennika.
Najpopularniejsze tematy
- Towary zakazane
- Jak anulować przesyłkę?
- Jak zapakować przesyłkę?
- Jak mogę edytować przesyłkę po zamówieniu?
- W jaki sposób mogę śledzić przesyłkę?
- Proponowana data nadania przesyłki
- Czym jest przesyłka niestandardowa (element niestandardowy)?
- Kiedy kurier przyjedzie po przesyłkę?
- Jak zamówić kuriera?
- Jaka jest cena przesyłki o podanych wymiarach i wadze?
- Jak się zarejestrować?
- Kto i w jaki sposób może przeadresować przesyłkę? Jak zmienić adres odbiorcy?
- Jak opłacić usługę?
- Kto i w jaki sposób może zwrócić przesyłkę do nadawcy?
- Kurier spóźnia się po odbiór przesyłki
- Co zrobić w przypadku, gdy przy doręczeniu nie zostanie spisany protokół szkody?
- Jak zamówić kuriera, aby przyjechał następnego dnia roboczego?
- Co zrobić, jeśli wpłacone środki nie zaksięgowały się na saldzie?
- Czy kurier zadzwoni do mnie przed przyjazdem?
- Jak anulować etykietę z InPost Paczkomaty?
Skontaktuj się z nami
Nasz Dział Obsługi Klienta pracuje od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 16:00.Napisz do nas
Zaloguj się, by przyspieszyć realizację zgłoszenia.
Nie można załączyć plików:
Możesz przesłać 10 plików do 5 MB każdy. Dopuszczalne rozszerzenia: jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip, rar
Upuść pliki, aby je załączyć.
Możesz przesłać maksymalnie 10 plików w formacie jpg, jpeg, png, gif, pdf, eml, txt, ps, doc, docx, odt, csv, zip lub rar
o maksymalnym rozmiarze 5 MB każdy.
Zadzwoń, jeśli preferujesz kontakt telefoniczny
Oczekujący na połączenie: ---
Czas oczekiwania: około --- min.
0 / 280